לקות למידה הידועה גם בשם: הפרעת למידה, באה לידי ביטוי בכל אותם מצבים בהם ילדיכם יתקשה לעמוד בדרישות הלימודיות המצופות ממנו וזאת בהתאם לגילו, ובתנאי שלא נראות ו/או לא ידועות סיבות אחרות היכולות להסביר את הקשיים. לקויות מידה באות לידי ביטוי בקושי בשימוש במיומנויות למידה והן מתאפיינות בין היתר במאמת רב בקריאת מילים, בקשיים בהבנת הנקרא ובאיות, בקשיים בהבעה בכתב, בקשיים בחישובי פעולות חשבון, בחוסר דיוק ואיטיות. כיום, נהוג לסווג את לקויות הלמידה להפרעות נוירו – התפתחויות הכוללות בתוכן מיומנויות שטרם התפתחו, דבר המאפשר לייחס את לקויות הלמידה להפרעה תפקודית שבעקבותיה נובעים הקשיים הלימודיים עימם הילד נדרש להתמודד.

מה חשוב לדעת על אבחון לקויות למידה?

אבחון לקויות למידה מתבצע במסגרת אבחון דידקטי שהוא למעשה תהליך של זיהוי ומיפוי מיומנויות למידה אצל המאובחן. תהליך האבחון מתבצע במקרים בהם הקשיים הלימודים נמשכים לפרקי זמן של שישה חודשים לפחות, כאשר מטרות האבחון הן לאתר את הקשיים וליקויי הלמידה ולנסות ולהסביר אותם ככל הניתן ולהבין את מקורם, ובכך למעשה למפות נקודות חוזק ונקודות אותן יש לחזק.

אבחוני לקויות למידה בקרב תלמידים בכיתות הנמוכות חיוניים והכרחיים משתי סיבות עיקריות:

  1. האבחון חיוני לצורך התאמות במבחנים בהתאם לדרישות משרד החינוך
  2. האבחון מאפשר התווית תכנית התערבות המותאמת לדרגת החומרה של הלקויות מהן סובל המאובחן

חשוב לציין שכל סוג של לקות למידה, משפיעה לא רק על ההיבט הלימודי אלא גם על תחומי חיים נוספים וביניהם פיתוח מיומנויות חברתיות.

סוגי אבחונים

קיימים מספר סוגי אבחונים שמטרתם אבחון לקויות למידה, כאשר כל אחד מסוגי האבחונים מותאם לגילו של המאובחן. בין יתר סוגי האבחונים נכללים:

  • אבחון דידקטי כללי בשפה – אבחון שמטרתו בדיקה האם קיימת לקות למידה בדרגה כזו או אחרת. סוג זה של אבחון משלב בתוכו בדיקה בנוגע ליכולות הקוגניטיביות של המאובחן, לרבות, יכולות חשיבה ועיבוד מידע, יכולות זיכרון, קשב והתארגנות, כישורי קריאה, הבנת הנקרא וכתיבה.
  • אבחון דידקטי במתמטיקה – אבחון שמטרתו לבדוק האם קיימת לקות בסיסית במתמטיקה. האבחון מתמקד ביכולות החשיבה המתמטית של הנבדק, ברמת הידע העומד לרשותו ביסודות המתמטיקה, בביצוע חישובים וכדומה וכל זאת בהתאם לקבוצת הגיל לה הוא משתייך. ברוב המקרים, סוג זה של אבחון מתבצע כהמשך ישיר לאבחון דידקטי כללי בשפה.
  • אבחון דידקטי באנגלית – אבחון שמטרתו לבדוק האם המאובחן חווה קשיים בלימוד השפה האנגלית.

סוגי אבחונים נוספים כוללים אבחון פסיכו-דידקטי ואבחון פסיכולוגי (פסיכו- דיאגנוסטי).

אבחון לקויות למידה – היכן?

אבחון לקויות למידה חייב להיעשות באמצעות מכוני אבחון מוכרים על ידי משרד החינוך, כאשר הליך האבחון עצמו מתבצע על ידי אנשי מקצוע המחזיקים בתעודות M.A  בלקויות למידה ו/או בתעודת מאבחן ליקויי למידה.

 

 

 

Share:

תפריט נגישות

חייגו אלינו