על פי מחקרים שונים שנערכו בתחום עולה כי הפרעות קשב וריכוז יכולות לנבוע מגורם גנטי – תורשתי וכן מהשפעות סביבתיות שונות. מכאן שאוכלוסיית בעלי הפרעות קשב נחלקת לשניים: בעיות קשב וריכוז על בסיס גנטי והפרעת קשב וריכוז נרכשת. בעיות קשב וריכוז בקרב ילדים יכולות להיגרם ולהופיע עוד בשלב הינקות וזאת כאשר התנאים לפיתוח המיומנויות בקרב התינוק אינן מספקים לו אפשרות להתפתחות קוגניטיבית טובה דוגמת: תשומת לב, ריכוז וקשב. הדעות לגבי הפרעת קשב וריכוז נרכשת הינן חלוקות, אולם כיום יותר ויותר חוקרים מצדדים כי תנאים מסוימים גורמים לניתוק בקשב של הילד ולהסתת הריכוז שלו. גירויים שונים והסחות דעת בשלבי ההתפתחות המוקדמים עלולים להוביל להפרעת קשב וריכוז נרכשת.

הפרעות קשב וריכוז תסמינים גורמים ומאפיינים

הפרעות קשב וריכוז - תסמינים

קשב וריכוז הינן מיומנויות המתפתחות בשלבים המוקדמים של הינקות. התינוק מתרכז בדברים שונים באמצעות הפעלת החושים כגון: פני האם, יניקה, חיבוק ועוד ובכך הוא יוצר את התשתית והתנאים להיווצרות ולהתפתחות יכולות קשב וריכוז בהמשך. הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים נובעים מבעיה קוגניטיבית. הריכוז הינו היכולת להתמקדות במשימה מסוימת לאורך זמן. ריכוז מושפע מעייפות, חרדה, מתח ותסמונת של הפרעת קשב וריכוז. תסמינים של הפרעות קשב וריכוז כוללים קשיים במיקוד ובריכוז במחשבה במשימה אחת, הילד משתעמם בקלות ובמהירות והמחשבות שלו נודדות למקומות אחרים. קשב וריכוז אצל ילדים הינו חיוני לצורך פיתוח מיומנויות למידה וכלים שימושיים לחיים ומשום כך חוסר אבחון וטיפול בבעיה, עלול להביא להתפתחות קשיים נוספים אצל הילד בין אם שהוא או הוריו מודעים להם ובין אם לאו.

הביטוי של הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים

קשב הינו היכולת הקוגניטיבית של אדם להתרכז בהיבט ספציפי של מגוון הגירויים הסביבתיים המגיעים אליו. הבחירה להתרכז מגירוי אחד ולהתעלם מגירויים אחרים היא יכולת הקשב. תסמינים של הפרעת קשב וריכוז ילדים יכללו הסחת דעת על ידי גורמים לא רלוונטיים ונטייה לשכוח את המשימה המוטלת על הילד או האדם הבוגר. הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים ללא סימני היפראקטיביות יתבטאו בהיות הילד שקט אך המעבר לאימפולסיביות הינו מהיר והיכולת לעכב דחפים מוגבלת. תסמינים של הפרעות קשב וריכוז כוללים: נטייה לחולמנות, בלבול, איטיות ולעתים אף אדישות. קשב וריכוז אצל ילדים הינו חיוני לשם ביצוע משימות שונות הצלחה וילד בעל קשיי ריכוז יתקשה גם בעיבוד מידע ובתהליכי זיכרון. הפרעות קשב יקשו על הילד בהבנת הוראות הן כאלה הניתנות בעל פה והן כאלה הניתנות בכתב ומכאן שהילד עלול לטעות שכן הוא אינו מבין את המשימה.

חשיבות האבחון וזיהוי התסמינים

אבחון וזיהוי הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים בשלב מוקדם עשויים לחסוך לילד סבל רב וחוסר אונים, על ההורים והמחנכים לשים לב להופעת תסמינים של הפרעות קשב וריכוז אצל הילד הכוללים:

  • קושי בהתייחסות לפרטים ועשיית שגיאות כתוצאה מרשלנות.
  • קשיים להתרכז לאורך זמן במהלך ביצוע משימות ומטלות שונות וכן בשעת משחק.
  • חוסר הקשבה של הילד כאשר מדברים אליו.
  • קושי במעקב אחר הוראות וביצוע שלהן.
  • קושי בהשלמת מטלות.
  • קשיים בארגון משימות או פעילויות.
  • הימנעות ממטלות הכרוכות במאמץ מנטלי.
  • מצב של הסחת דעת מגורמים חיצוניים.
  • נטייה לשכוח או לאבד דברים במהלך פעילות.

דרכי התמודדות עם בעיות קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים מתבטאות במגוון אופנים וההתמודדות עמן הינה מורכבת. על ההורה להבין ולתמוך בילד ולאהוב אותו כפי שהוא. התמיכה והאהבה מהסביבה הינה חיונית וההמלצה הינה להתחשב במגבלות הילד ולהיעזר בשיטות טיפול יעילות להעצמת היכולות הקוגניטיביות לצד טיפול תרופתי.

המכון של חגי ודורון מאבחן ומטפל בבעיות קשב וריכוז אצל ילדים בעזרת קבוצות טיפוליות ופעילויות משותפות עם הורי הילדים. לפרטים נוספים השאירו פרטים או חייגו אלינו 03-5463365

Share:

תפריט נגישות

חייגו אלינו