קושי בשמירה על רמת ריכוז לאורך זמן, חוסר שקט, חוסר יכולת ארגון, נטייה לפזרנות וחוסר תשומת לב לפרטים, כל אלו ועוד מהווים חלק מהתסמינים האופייניים להפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים. על פי נתוני משרד החינוך כעשרה אחוזים מכלל תלמידי ישראל, מאובחנים מדי שנה כבעלי הפרעות קשב וריכוז.

חשוב לציין שילדים המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז עלולים לפתח לאורך זמן קשיי למידה שאינם בהכרח קשורים ליכולות השכליות שלהם, ולכן, מבחן קשב וריכוז והתוויית טיפול להפרעות קשב וריכוז, חיוניים והכרחיים כבר בגילאים מוקדמים ככל הניתן. כמו כן, ילדים המתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז, מתקשים ברוב המקרים לקיים חיי חברה בריאים ותקינים והדבר עלול להוביל לתסכול רב אצל הילד העלול למצוא את עצמו מתמודד עם נידוי חברתי, דימוי עצמי נמוך וכדומה.

סוגי הפרעות קשב וריכוז

סוגי הפרעות קשב וריכוז מסווגות למספר סוגים שונים כגון: הפרעות קשב ותזמון, הפרעות קשב מסוג אימפולסיביות, הפרעות קשב מסוג היפראקטיביות ועוד. מבחן קשב וריכוז ואבחון מדויק של סוג ההפרעה וחומרתה, חיוני והכרחי לצורך התאמת דרכי טיפול לפי סוגי הפרעות קשב וריכוז, כאשר לכל אחד מסוגי ההפרעות הקרויות הפרעות קשב וריכוז, מאפיינים שונים הקשורים לסוג ההפרעה ומידת חומרתה.

טיפול בהפרעות קשב וריכוז – כיצד?

טיפול הפרעות קשב וריכוז חייב להיעשות בראש ובראשונה בהתאם לגילו של המאובחן ובהתאם לממצאי הליך האבחון במסגרתו נקבע על ידי מבחן קשב וריכוז, כי המאובחן סובל מסוג כזה או אחר של הפרעת קשב. כיום, טיפול בהפרעות קשב וריכוז מתבצע באמצעות טכניקות טיפוליות שונות הכוללות בין היתר: טיפול תרופתי, טיפולי קוגניטיבי, טיפול פסיכולוגי וטיפול משולב הכולל בתוכו מספר שיטות טיפוליות המתקיימות זו לצד זו לאורך כל תקופת הטיפול.

חשוב לציין שבחלק גדול מהמקרים, הטיפול המוצע כיום במסגרת טיפולי הפרעות קשב וריכוז הינו טיפול יחידני, וזאת על אף שהצורך לטפל בהיבט החברתי- התנהגותי בקרב ילדים עם הפרעות קשב וריכוז הינו חיוני והכרחי, וזאת לנוכח הצורך בשייכות חברתית בקרב ילדים.

טיפול קבוצתי בילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז

טיפול קבוצתי בקרב ילדים המתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז, הינו טיפול המאפשר לכל אחד ואחת ממשתתפיו להשתייך לקבוצה בה כלל המשתתפים חולקים חוויות חיים דומות, כאשר עצם ההשתייכות לקבוצה, מקטינה את תחושת הבדידות של הפרט ותורמת לצמיחה אישית של כלל המשתתפים. מטרתו של הטיפול הקבוצתי הוא להוביל לשיפור משמעותי ביכולות החברתיות ובכושר ההסתגלות של חברי הקבוצה וכל זאת תוך יצירת דינאמיקה קבוצתית המותאמת לצרכים הייחודיים של חברי הקבוצה ותוך ליווי תהליך התפתחות וגיבוש עצמי של כל אחד מחבריה.

הטיפול הקבוצתי בילדים המאובחנים בהפרעות קשב וריכוז, מתקיים במכון של חגי ודורון המתמחה בהקניית מיומנויות חברתיות במגוון רחב של קבוצות טיפוליות המיועדות בין היתר גם לסובלים ולמתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז.

Share:

תפריט נגישות

חייגו אלינו