כתבה: עדי דורון – פסיכולוגית חינוכית, לשעבר מטפלת בכירה במכון וכיום סגנית שפ"ח רמת השרון.

 

לילדים שלנו, כמו לנו, קיים עולם רגשי עשיר וסוער. כשאנחנו מסתכלים על הילד שלנו בציר הרגש, כדאי לנו לשאול את עצמינו מספר שאלות:

האם הילד שלי יודע לבטא רגשות?

האם הוא מגיב בצורה רגשית המתאימה לסיטואציות ואירועים שונים בחייו?

האם הוא יודע לווסת  את עצמו כראוי מול תסכול, או שהוא מסתגר או מגיב בהתפרצות זעם?

האם יש לו שינויים תכופים במצב הרוח?

כל אלו קשורים לעולמם הרגשי של הילדים שלנו ומעידים על יכולת ההתמודדות הרגשית שלהם.

אחד מצירי התפקוד וההתפתחות של ילדים הוא ציר ההתפתחות הרגשית. עולם הרגש מתפתח ומתרחב יחד עם הגיל וזאת במקביל להתפתחותן של יכולות נוספות, כגון – ההתפתחות השפתית והתפתחות ההבעה וההבנה. התפתחותן של יכולות אלה מושפעת מהסביבה בה גדל הילד. סביבה זו, בה פועלים מאפייני הורות, דינאמיקה משפחתית, אירועי חיים והנרטיב המתלווה אליהם, מהווה גורם מכריע בהתפתחות הרגשית של ילדינו.

עולמם הרגשי של ילדים:

עולם הרגש של ילדים הוא מנגנון מורכב אשר מאפשר עיבוד חוויות והתנסויות חיצוניות מחיי היומיום שלנו. כך למשל, הולדת אח, עלייה לבית הספר, הצלחה במבחן, וקשרים חברתיים ישפיעו על העולם הרגשי שלנו ועל ההתפתחות שלו. כמו כן, המנגנון הרגשי שלנו מושפע גם מעולמנו הפנימי – פחדים, אכזבות, געגוע ושאר הרגשות מהווים מצפן להבנה חברתית, לתקשורת, להחלטות, ללמידה ולבנייה וגיבוש זהותנו כבר מילדות.

טיפול רגשי בילדים

התפתחות רגשית של ילדים:

ההתפתחות הרגשית של ילדים היא תחום שנחקר רבות בפסיכולוגיה התפתחותית, חינוכית וקלינית, ובזכות כך ניתן לאבחן ולטפל בילדים המבטאים קשיים רגשיים.

מאחר וילדים מתקשים לעיתים לספר באופן ברור ומלא על הקשיים "הפנימיים" שלהם ולשתף מה מציק להם, מדאיג ומכעיס אותם – הם מבטאים את התחושות שלהם באמצעות ההתנהגות שלהם. למשל, ילד שדואג להוריו ירצה להישאר איתם בבית ולא ללכת לבית ספר.

אם נטפל רק בסימפטום החיצוני, למשל נתגמל על כך שהוא הולך לבית הספר, אנו עלולים לפספס את איתור המקור הפנימי לקושי, חרדה במקרה הנוכחי, והדבר יהווה השפעה על תחומים נוספים בהמשך ויבוא לידי ביטוי באופנים אחרים.

טיפול רגשי לילדים:

הפנייה לטיפול רגשי מומלצת כאשר ההורים, ולעיתים גם הצוות החינוכי, מבחינים בפער בין הילד לבני גילו וביחס לעצמו במאפייני התנהגות בהקשר החברתי. הדבר יכול לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות ומגוונות: התפרצויות זעם, הימנעות, תלות במבוגרים, נטייה להסתגר, שתלטנות, קושי בהבנת סיטואציות, שינויים במצב הרוח, נטייה לבכי, רגזנות, והשפעה על למידה (העדר מוטיבציה, עניין מצומצם בלמידה).

הטיפול הרגשי מאפשר לשים פוקוס על מנגנונים פסיכולוגים שאינם בשלים או אינם יעילים ובתוך כך, לעבוד עמם ליצירת שינוי הדרגתי ומותאם שיאפשר לילד להפיק את התועלת המירבית ביותר למצבו ולקשייו. ילדים יכולים להפיק תועלת רבה מאוד מתהליך טיפולי המותאם להם, לנוכח מבנים פסיכולוגים גמישים ודינאמיים (פתיחות להתנסויות, חיזוק לנוכח הצלחה). חשוב לציין כי תמיכה משפחתית וחברתית במקביל לטיפול הרגשי המותאם, יסייעו להצלחת התהליך ויעלו את המודעות של הילד לקשייו ולשינויים שהוא חווה.

לקבלת פרטים חייגו עכשיו למספר 03-5463365 או השאירו פרטים בעמוד צור קשר וצוות המכון של חגי ודורון יחזור אליכם בהקדם.

Share:

תפריט נגישות

חייגו אלינו