שאלה זו מעסיקה חוקרים ואנשי טיפול וחינוך רבים. מהן ההשפעות של ילד שעבר נידוי חברתי, על חייו כמבוגר? האם גורלו נחרץ? האם ניתן להתגבר על קושי חברתי?

מהו נידוי חברתי?

נידוי חברתי הוא מצב בו החברה, באופן רשמי או לא רשמי, באופן ישיר או עקיף, לא מקבלת ילד או מתבגר בגלל סיבות מסוימות. הנידוי החברתי יכול לבוא לידי ביטוי באופן כזה שהילד לא מוזמן לאירועים חברתיים, למשחקים ולפעילויות חברתיות וכיתתיות, והוא גם יכול לבוא לידי ביטוי בכך שיש התנגדות ישרה לכך שהילד יקח חלק בפעילות מסוימת, ואוסרים עליו להשתתף.

מהן ההשלכות של קושי חברתי אצל ילדים?

כאשר ילד אינו מסוגל להשתלב מבחינה חברתית, או שהוא מנודה חברתית מהסביבה הקרובה לו, הדבר משפיע עליו עמוקות. אצל כולנו יש את הצורך להיות אהובים, אהודים ומקובלים בעיני סביבתנו. נכון שזה גם תלוי בסביבה הביתית הגרעינית של הילד, ועד כמה תמיכה ואהבה הוא מקבל בה, אולם ברוב המקרים, ילד אשר סובל מקושי חברתי או לקות חברתית, הדבר ישפיע עליו ברבדים נוספים כגון: קשיים לימודיים, קשיים תקשורתיים, קשיים בעיצוב אישיותו, חוסר ביטחון ועוד.

האם נידוי חברתי של ילדים משפיע על עתידם

מה הקשר בין נידוי חברתי לעתיד של הילד?

בגדול ובהכללה, מדובר בשתי אפשרויות:
אפשרות ראשונה היא שילד אשר עבר נידוי חברתי יגדל להיות אדם חסר ביטחון, מסוגר, לא בא לידי ביטוי, ביישן ומתקשה לייצר קשרים חברתיים ומיומנויות חברתיות כאדם בוגר. זוהי כמובן הכללה והתיאור פה הינו תיאור קיצוני.

האפשרות השנייה היא שילד אשר עבר נידוי חברתי, יקבל כלים, תמיכה, אהבה וביטחון, "פריחה מאוחרת" כפי שרבים מכנים זאת, ויצליח להגיע למקום של התעלות מעל מה שגרם לו להרגיש חסר ביטחון ומנודה.

שני התסריטים האלו אפשריים בהחלט. כמובן שיש גם את האמצע, לא קיצוניות אחת או שנייה, אלא אדם בוגר שחי חיים די רגילים, בלי יותר מדי התמודדויות חברתיות, ובלי הבדידות הקיצוניות.

מה שחשוב להבין, הוא שמה שעובר עלינו כילדים ומתבגרים, יכול להשפיע עלינו בחיינו הבוגרים. אם אנו לא יודעים לייצר קשרים חברתיים כילדים, יש סיכוי שלא נצליח גם כמבוגרים.

אם אנו לא יודעים לקרוא את המפה כמו שצריך כילדים, יש סיכוי שכמבוגרים אולי לא ינדו אותנו, אבל יגרמו לנו להרגיש פחות רצויים.

המכון של חגי ודורון מתמחה בהקניית מיומנויות חברתיות באמצעות טיפולים קבוצתיים לילדים ומתבגרים אשר חוו או חווים קשיים חברתיים כתוצאה מלקות למידה או הפרעת קשב וריכוז.

מטרת הטיפול הינה בין היתר לגרום לילדים להרגיש שווים ורצויים בין בני גילם. הטיפול הקבוצתי מאפשר לילד להתחיל מסע חברתי חדש תוך שהוא רוכש את כלי המיומנות החברתית ההכרחיים להמשך חייו.

 

Share:

תפריט נגישות

חייגו אלינו